Hoe kun je een keuzedeel van begin tot eind ontwikkelen met behulp van ChatGPT? Tijdens de IPON op 29 februari had ik de eer een workshop te mogen verzorgen over het ontwikkelen van een keuzedeel met behulp van ChatGPT.
Vanwege de grote interesse deel ik nu deze informatie ook in de vorm van een artikel.
Context
Uitgangspunten
Om de context voor dit artikel vast te stellen, begin ik met de uitgangspunten voor deze specifieke casus:
- Keuzedeel: Brede verbetermethoden en -technieken (240 SBU);
- Gebruikers: deelnemers aan een derde leerwegtraject;
- Vorm: 10% face_to_face; 15% zelfstudie; 25% praktijkoefening; 50% ervaring opdoen;
- Didactiek: een blended leertraject, met een gevarieerde aanpak, gebaseerd op het 4CID-model;
- Resultaat: een leeromgeving compleet met content, instructies en een handleiding voor de coach;
- ChatGPT: versie 3.5, gratis editie.
In dit artikel bespreken we de methodiek en de strategie. Daarna volgt een uitwerking in een aantal stappen. Uiteindelijk kun je, gebaseerd op de methodiek, strategie en de voorbeelden uit de chats, zelf een keuzedeel uitwerken.
Strategie
Het is essentieel om het hele traject in kleine, beheersbare stappen op te delen. Een direct verzoek aan ChatGPT om een compleet keuzedeel te ontwikkelen is niet haalbaar. Daarom is het aanbevolen om eerst zelf een methodiek te kiezen. ChatGPT kan hierbij advies geven, wat vaak tot nuttige inzichten leidt, maar de definitieve keuze ligt bij jou. We ontwikkelen het keuzedeel stap voor stap, waarbij elke stap wordt verfijnd met hulp van ChatGPT. De resultaten dienen als input voor de volgende fase. Dit proces maakt het niet direct noodzakelijk om ChatGPT van alle context en details te voorzien.
Vraag aan ChatGPT: Kun je helpen met het opzetten van een blended lessenserie?
Antwoord van ChatGPT: biedt relevante aandachtspunten.
Methodiek
In deze casus kiezen we voor het ADDIE-model, een breed toegepast framework voor educatief ontwerp, bestaande uit de stappen: Analyseren, Ontwerpen, Ontwikkelen, Implementeren en Evalueren. In dit artikel concentreren we ons op de eerste drie stappen.
Dit keuzedeel is ontwikkeld door De Leertechnoloog voor JijPlus.
De Uitwerking
Om alles overzichtelijk te houden, hebben we voor elke stap van de methodiek een aparte chat gecreëerd. Elke chatsessie wordt afgesloten met een samenvatting die als basis dient voor verdere voortgang. Belangrijk: sessies in ChatGPT 3.5 worden niet automatisch opgeslagen. Zorg ervoor dat elke voltooide chatsessie correct wordt gearchiveerd!
Zo verzamel je de bouwstenen voor een keuzedeel.
Stap 1: Analyse
We starten met een analyse van:
- De doelgroep / profielen
- De vakinhoud
- De didactische benadering
Deze analyse moet resulteren in concrete ontwerpeisen.
Doelgroep
We vragen ChatGPT om een profiel op te stellen van onze doelgroep. Eerst algemeen en daarbij zullen we steeds meer focussen op specifieke eisen die de doelgroep stelt aan het ontwerp.
Over de doelgroep worden verschillende onderwerpen in een Chat uitgewerkt. De onderwerpen linken naar de vraag en de reactie van Chat GPT.
Chat-onderwerpen:
In deze case is in deze fase niet meegenomen: een verkenning van technieken (auteurssysteem, LMS, enz).
Inhoud
We analyseren de inhoud van het keuzedeel met ChatGPT. De gespreksonderwerpen zijn gelinkt aan afbeeldingen van delen in de chat.
Chat-onderwerpen:
- Inhoud van het keuzedeel
- Motiverende inhoud voor onze doelgroep
- Veelvoorkomende misconcepties
- Samenvatting van de ontwerpeisen
Stap 2: Ontwerp
In de ontwerpfase wordt in deze case het grof ontwerp opgesteld, worden leeractiviteiten verkend (voor in zelfstudie, in de les en in de praktijk) , worden praktijkopdrachten ontworpen en worden leerdoelen opgesteld.
De onderwerpen in de chat zijn:
- Grof ontwerp
- Praktijkopdrachten vekennen
- Verkenning leeractiviteiten
- Selectie van leeractiviteiten
- Fijn ontwerp (indeling van een module)
De ontwerpfase wordt meestal afgesloten met een prototype of een mock-up
Link naar de volledige chatsessie
Stap 3: Ontwikkelfase
In deze fase wordt de inhoud daadwerkelijk ontwikkeld, verzameld en samengesteld. De selectie van leeractiviteiten uit de ontwerpfase worden nu gerealiseerd. Denk aan:
- Leerclips,
- Video,
- Uitlegartikelen,
- Praktijkopdrachten
- Oefenopdrachten
- Instructies
In een chatsessie word de inhoud uitgewerkt. Dit proces begint overigens met het formuleren van operationele leerdoelen. Deze geven houvast bij de verdereontwikkeling.
De onderwerpen in de chat zijn:
- Opstellen van een praktische opdracht
- Opstellen van een Rubric
- Doelstellingen formuleren volgens de taxonomie van Bloom
- Oefeningen opstellen
- XML bestand maken voor import in LMS
Link naar de volledige chatsessie
Conclusie
Het proces van het ontwikkelen van een keuzedeel met behulp van ChatGPT toont de kracht van strategische planning en methodische uitvoering. Hoewel ChatGPT waardevol is, vervangt het niet de menselijke expertise. ChatGPT kan echter wel goed helpen bij het uitwerken van de ‘bouwstenen’ van een Keuzedeel mits er een goede strategie en methodiek wordt gehanteerd en er een scherpe controle plaatsvindt.